قالبگیری تزریقی مخلوط پودر و پلیمر: روشی پیش رفته برای تولید قطعات پیچیده و دقیق مهندسی

نوع مقاله : تالیفی

نویسندگان

1 تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک، صندوق پستی: 19199-19395

2 تهران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

چکیده

امروزه قالبگیری تزریقی مخلوط پودر وپلیمر روشی نوظهور برای تولید انواع قطعات مهندسی به شمار می رود که اغلب آنها دارای اشکال پیچیده و ابعاد کوچک هستند. این روش تلفیقی از متالورژی پودر سنتی و قالبگیری تزریقی پلاستیک است، و چهار مرحله اصلی مخلوط­سازی، قالبگیری، چسب­زدایی و تف­جوشی را شامل می شود روش مزبور در تولید نمونه­های مهندسی با هندسه پیچیده، خواص کنترل شده، دقت ابعادی عالی، بدون ماشینکاری و کمترین دور ریز مواد، دارای قالبیت های منحصر بفرد است. در مقاله حاضر افزون بر تاریخچه این فناوری، ویژگیها، مزایا، الزامات و خواص لازم برای پودر و سامانه پلیمری استفاده شده بررسی می شود. همچنین در ادامه مراحل مختلف این فرایند با ذکر مهمترین جزئیات تشریح می شوند. درپایان، این فناوری از نقطه نظر کاربرد و تجارت ارزیابی می شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Injection Molding of Powder-Polymer Mixture: Advanced Method for Production of Complex and Precise Engineering Parts

نویسندگان [English]

  • Hamid Khorsand 1
  • Ali Akbar Yousefi 2
  • Hasan Abdous 1
1
2
چکیده [English]

Today, powder injection molding (PIM) of powder-polymer mixture is considered as a novel technique for production of various complex shapes and dimensionally small parts. This method is a combination of traditional powder metallurgy and plastic injection molding. Mixing, molding, de-binding and sintering are four important steps of PIM. Unique abilities of this process for plastic part manufacturing consist of complex geometries, controllable properties, excellent dimensional accuracy and minimum material loss without machining. In this paper, the history of PIM technique, processing advantages, required specifications of a proper mixture of powder and polymer system are investigated. Furthermore, significant details of PIM steps are evaluated. Finally, PIM technique is studied from the application standpoint to marketing potentials.