@article { author = {rouzbehani, zeinab and mohammadi, mehrnoush}, title = {An Overview of Composite Pressure Vessels with Polymer Liner}, journal = {Basparesh}, volume = {12}, number = {1}, pages = {53-63}, year = {2022}, publisher = {Iran Polymer and Petrochemical Institute}, issn = {2252-0449}, eissn = {2538-5445}, doi = {10.22063/basparesh.2021.2946.1563}, abstract = {Pressure vessels are one of the most widely used and high-risk equipment in various industries. Pressure vessels are divided into four types based on material and structure. Weakness in design, construction and production, service and especially incorrect choice of materials are the causes of pressure vessel failure. With the introduction of composites into the world of these vessels, many design weaknesses and their mechanical properties have been improved. By using high density polymers such as polyethylene, the weight of the pressure vessel is reduced. Type IV pressure vessels with the simultaneous use of composite structure and polymer liner are able to reduce weight by up to one-fifth and double the useful life compared to the type I of vessels. The advantages of the fourth type of pressure vessels are corrosion resistance, no fatigue in consecutive loads, lightness and portability, high operating pressure (700 bar) and lack of complexity of the production method, and their disadvantage is the high production cost due to the use of carbon fibers. These pressure vessels are used to store alternative fuels such as hydrogen and portable individual oxygen capsules. In this article, the pressure vessels types are briefly reviewed and the fourth type is compared with other types.}, keywords = {Pressure Vessels,Composite Structure,Polymer Liner,polyethylene,carbon fiber}, title_fa = {مروری بر ظروف تحت فشار کامپوزیتی با آستری پلیمری}, abstract_fa = {ظروف تحت فشار یکی از کاربرد­ی­ ترین و پرخطر­ترین تجهیزات در صنایع مختلف هستند. این ظروف براساس جنس و ساختار به چهار نوع تقسیم می ­شوند. ضعف در طراحی، ساخت و تولید، کارکرد و به­ ویژه انتخاب نادرست مواد از عوامل شکست ظروف تحت فشار هستند. با ورود کامپوزیت­ ها به دنیای این ظروف، بسیاری از ضعف­ های طراحی جبران و خواص مکانیکی آن­ها بهبود یافته است. وزن ظرف با بهره­ گیری از پلیمر­های پرچگالی مانند پلی ­اتیلن، کاهش یافته است. ظروف تحت فشار نوع چهارم با استفاده هم­زمان از ساختار کامپوزیتی و آستری پلیمری قابلیت کاهش وزن تا یک پنجم و دو برابرشدن عمر مفید نسبت به ظروف نوع اول می­ یابند. از مزایای ظروف نوع چهارم، مقاومت در برابر خوردگی، عدم خستگی در بارگذاری­ های پیاپی، سبک و قابل حمل­ بودن، فشار عملیاتی زیاد (bar 700) و عدم پیچیدگی روش تولید بوده و از معایب آن، هزینه تولید زیاد به­ واسطه استفاده از الیاف کربن است. از این ظروف در ذخیره سوخت­ های جایگزین نظیر هیدروژن و کپسول ­های اکسیژن فردی قابل حمل استفاده می ­شود. در این مقاله، انواع ظروف تحت فشار به­ طور اجمالی مرور شده و نوع چهارم با سایر انواع دیگر مقایسه شده است.}, keywords_fa = {ظروف تحت فشار,ساختار کامپوزیتی,آستری پلیمری,پلی‌اتیلن,الیاف کربن}, url = {http://basparesh.ippi.ac.ir/article_1818.html}, eprint = {http://basparesh.ippi.ac.ir/article_1818_bc6d4c0175e299330f798cef270e927e.pdf} }